Дослідники з Університету Базеля переконані, що знайшли найстаріший християнський документ з часів римського Єгипту. Він зберігається в колекції папірусів цього університету.
Документ P.Bas. 2.43 потрапив до Базеля після того, як його було придбано на ринку старожитностей у 1899 році, пише The History Blog.
Папірус первинно виявили в селі Теодельфія (Theodelphia) в Середньому Єгипті. Це лист, у якому чоловік на ім’я Арріан (Arrianus) розповідає своєму братові Павлові (Paulus) про сімейні справи та повсякденні події. Отже, він цінний як свідчення про побут християнської родини часів Римської імперії, яка жила в маленькому поселенні біля Нілу в пустелі. Як виявляється, цей побут мало чим відрізнявся від особливостей життя нехристиянських сусідів. Документ також розкриває цікаві факти про соціальне становище Арріана і його брата Павла, які були молодими освіченими синами місцевої еліти, землевласником і чиновником. І це свідчить, що християни в Єгипті часів Римської імперії могли стати політичними керівниками.
З маси збережених листів греко-римського Єгипту цей документ вирізняється заключною формулою вітання: повідомивши про повсякденні справи і попросивши вибрати кращий рибний соус як сувенір, автор листа використовує в останньому рядку, побажання своєму братові процвітати «у Господі». Це скорочена форма християнської фрази «Я молюся, щоб ви досягли успіху в Господі».
«Використання цієї абревіатури, відомої як nomen sacrum, не залишає сумнівів щодо християнського віросповідання автора листа. Це виключно християнська формула, з якою ми знайомі з рукописів Нового Завіту», — говорить Сабіна Хюбнер, професор стародавньої історії в Базельському університеті.
Ім’я брата також багато про що свідчить, пояснила Гебнер: «Павло в той час – надзвичайно рідкісне ім’я. Тож на підставі цього ми можемо дійти висновку, що батьки, яких називають у листі, вже були християнами і приблизно 200 років після народження Христа назвали свого сина на честь апостола».
Лист датується до 230 р н.е. і становить найстаріший християнський документ римського Єгипту та світу загалом. Він принаймні на 40–50 років старіший, ніж всі дотепер відомі давні християнські листи.
За матеріалами: Збруч, ЛітАкцент, День.